Зал 5
Друга половина XVI — перша половина XVII ст. — період значного культурного піднесення на Україні. Ця епоха характеризується кардинальними зрушеннями в усіх сферах суспільного життя, на підставі чого в мистецтвознавчій літературі вона дістала умовну назву Українського Відродження.

Наступ феодально-католицької реакції, одним із проявів якої була Брестська церковна унія, викликав рішучий протест народних мас. Великі антифеодальні селянсько-козацькі повстання відбулися вже в кінці XVI ст. під проводом Косинського та Наливайка. В 1648—1654рр. визвольну війну українського народу проти польсько- шляхетського гніту очолив Богдан Хмельницький.

У цей час під впливом гуманістичних ідей, що панують у Західній Європі, на Україні зростає національна свідомість, намічаються зрушення в основах світоснриймання, виникають і розгортають активну діяльність перші братства, відходять у минуле церковно-схоластичні погляди на людину й утверджується гуманістичне розуміння її ролі в суспільстві. Всі ці обставини мають вирішальний вплив на розвиток українського мистецтва другої половини XVI ст. і насамперед— на процес становлення портретного живопису на Україні.

Уже перші збережені на українських землях портрети відбивають нове світовідчуття, нове ставлення до особистості. В експозиції залу знаходяться два найраніші портрети — Іоаниа Гербурта та Стефана Баторія.

ПОРТРЕТ ІОАННА ГЕРБУРТА, дошка, темпера (Львівський художник другої половини XVI ст.)Портрет Іоанна Гербурта, відомого дипломата, юриста та історика, намальований темперою на дошці — в традиціях іконопису. Він у значній мірі ще зберігає характер середньовічного епітафійного зображення з властивим йому сакральним призначенням.

Невідомий художник трактує фігуру Гербурта площинно. Рельєф обличчя майже не розроблений, лише біля очей несміливо прокладені тіні. Риси обличчя і форми тіла відтворені з допомогою лінії. Колорит портрета гранично скупий, суворо стриманий. Уклякла фігура подана на зеленому тлі, що підкреслює застиглість, статуарність пози, лаконізм силуету. На цьому фоні виділяється мальований золотом і сріблом родовий герб Гербуртів. Віршований напис, що частково зберігся, говорить про заслуги Гербурта, які «роблять його безсмертним».

Зображення Гербурта є унікальним зразком перехідної форми в становленні портретного жанру: в ньому ще присутні архаїчні елементи культового портрета і водночас проступають риси нової, гуманістичної культури з її увагою до людини, до її земного життя і реальної зовнішності. Велику подібність портрета з моделлю підтверджує порівняння із скульптурним зображенням Гербурта на його нагробку з костьолу в с. Скелівка (тепер — експонат Львівської картинної галереї).

ПОРТРЕТ СТЕФАНА БАТОРІЯ, 1576 р., полотно, олія (художник Войцек Стефанович)Уже зовсім світським за своїм характером є невелике за розмірами, але сповнене значущості і величі зображення польського короля Стефана Баторія. Реалістично й стримано передано втомлене, немолоде обличчя, карнація якого співставлена з червоною плямою верхнього плаща (делії) і темним фоном. Портрет відносять до мистецької спадщини львівського художника Войцеха Стефановича, який малював короля під час його перебування у Львові в квітні 1576 р., а пізніше зробив декілька повторень. Представлена робота може бути одним із цих варіантів. Напис свідчить, що він виконаний до травня 1576 р.

Красномовним доказом широкого розповсюдження й популярності портретного живопису у Львові в кінці XVI ст. є те, що кандидат у майстри створеного в 1596 р. малярського цеху повинен був серед інших завдань намалювати контерфект - портрет моделі на весь зріст. Львів з його давніми й самобутніми митецькими традиціями відіграв важливу роль у розвитку портретного живопису. Тут працювала ціла плеяда талановитих ху- дожників: Войцех Стефанович (?—1588), Юзеф Шольц- Вольфович (?—до 1602), Ян Шванковський (?—бл. 1602), Павло Богуш (?—1605), Лавриш Пухальський (?—1611). Федір Сенькович (?—бл. 1631), Микола Петрахнович- Мороховський (?—бл. 1666). Вони, без сумніву, були майстрами портретного живопису, але про цю сторону їхньої діяльності відомо дуже мало. Свої роботи художники підписували рідко, в зв'язку з чим більшість збережених творів анонімна, а вияснення авторства—справа складна.

Старий український портретний живопис тісно пов'язаний з іконописом, і не лише тому, що він «виділився» з іконопису: і над іконами, і над портретами часто працювали одні й ті ж майстри. Зв'язок мав, закономірно, і зворотний характер: розповсюдження портретного живопису відіграло значну роль у розвитку реалістичних тенденцій в українському іконопису.

На утвердження портретного жанру мали також впливи Західної та Центральної Європи, де в цей час надзвичайно модними були парадні зображення придворних, що породили й свій антипод—протобуржуазний бюргерський портрет, характерний для північних країн.

Схрещення різноманітних мистецьких тенденцій привело до вироблення на початку XVII ст. портрета універсального типу, який служив для уславлення особи, демонстрації древності роду, а з часом — виявлення властивостей людської індивідуальності. Львівський портрет XVII ст. відрізнявся своєрідним демократизмом у відборі і виражальних засобів, і моделей.

ПОРТРЕТ СОФІЇ МСТИСЛАВСЬКОЇ, 1602-1605 рр., полотно, олія. Фрагмент (Львівський художник початку XVII ст.)Олеська збірка портрета унікальна за кількістю творів, хронологічною широтою та багатством різновидів. Розділ робіт першої половини XVII ст. відкриває збережений у фрагменті портрет Софії Мстиславської (роки створення — 1602—1605) — один з небагатьох відомих на Україні оригіналів жіночих зображень того часу. У XVIII ст., коли жорсткий і «примітивний» живопис портрета перестав задовольняти нащадків, він був грунтовно перемальований. Реставратори галереї з-під шару фарб відкрили первісне зображення Софії, що добре збереглося.

ПОРТРЕТ ПЕРЕЯСЛАВСЬКОГО СТАРОСТИ ІВАНА ЖЕВУСЬКОГО (РЕВУХИ), полотно, олія (Львівський художник початку XVII ст.)До першої чверті XVII ст. відносять портрет переяславського старости Івана Жевуського. Композиція — поясне зображення на витягнутому по горизонталі полотні—дозволяє припустити, що спочатку це був великий портрет у повний зріст моделі; пізніше його обрізали, можливо, через поганий стан збереження.

Відчуття урочистості, парадності надає масивна червона пляма одягу, що домінує в композиції; обличчя не позбавлене характерності, проте трактування рук відзначається схематизмом.

Портрет становить значний інтерес: він може бути зв'язаний з живописом Подніпров'я.

ПОРТРЕТ ПЕРЕЯСЛАВСЬКОГО СТАРОСТИ ІВАНА ЖЕВУСЬКОГО (РЕВУХИ), полотно, олія (Львівський художник початку XVII ст.)В іншому ключі створений у 1619 р. портрет львів'янина Яна Барановського, виходця з міських низів, який здобув освіту в Краківському університеті і згодом став доктором мистецтв та філософії. Тут насамперед помітна увага художника до внутрішнього світу особи: за допомогою колориту, пози, виразу обличчя він передає настороженість, замкнутість Барановського, підкреслену жестом рук, що закривають книгу. Скромний натюрморт на столі виказує, що перед нами вчений. У вирішенні о бразу помітний вплив північноєвропейського мистецтва.

ПОРТРЕТ ІВАНА ДАНИЛОВИЧА, бл. 1620 р., полотно, олія (художник Федір Сенькович)До кращих експонатів музею належить створений близько 1620 р. портрет тодішнього власника замку Івана Даниловича (зал 6). Вишуканий колорит твору побу-довании на співставленні світлих плям рук та голови, оточеної сріблястими хвилями волосся й бороди, темного оливкового фону та взористих жупана і котари. Прекрасно, об'ємне проліплене обличчя, вільною живописною технікою відзначається все полотно. Досвідчений майстер передає тонкий інтелект, внутрішнє благородство портретованого. Портрет Даниловича, як вважають дослідники, належить пензлеві одного з найбільш відомих художників Львова першої третини XVII ст. Федора Сеньковича.

Експозиція відбиває дальший інтенсивний розвиток скульптури, зокрема дерев'яної. Як і раніше, вона тісно пов'язана з архітектурою — інтер'єрами культових споруд, для яких була призначена.

Разом з тим скульптура XVII ст. у значній мірі позбулася фронтальності, застиглості, в ній більше руху, внутрішньої енергії.

Початком XVII ст. датується скульптура «Юнак з мандоліною», фрагмент монументальної композиції із с. Лановичі. В граціозній фігурі юнака криється динаміка, що проступає у ледь відхиленому назад корпусі, висунутій уперед лівій нозі, м'якій грі складок одягу, майже непомітному нахилі голови до злегка опущеного плеча. Мінливий настрій відбивається і в усмішці, що зненацька розсуває уста.

Художній напрямок — маньєризм, що охоплює в цей час країни Європи (а надто його північний варіант), мав великий вплив на львівську скульптуру. Риси маньєризму простежуються і в названому творі.

Маньєризм поширювався різними шляхами. Один з них — діяльність на Львівщині іноземних, насамперед північноєвропейських майстрів. Найбільш відомим серед них був німець, син художника, Іоанн Пфістер (1573— бл. 1642). Він приїхав до Львова з Вроцлава уже зрілим майстром і осів тут назавжди. Чимало працював Пфістер і в Бережанах на Тернопільщині, де виконував замовлення родини Сенявських, та у Тарнові (ПНР).

Експонована статуя св. Єлизавети (1630-ті роки) створена Пфістером в останній період його життя. Маньєризм відбився у надмірно витягнутих пропорціях тіла, витонченості, аристократичній постановці голови, рухові рук, примхливому ракурсі фігури. Не виключено, що в скульптурі передано портретні риси однієї з Сенявських — Єлизавети.

Високий мистецький рівень різьби по дереву в XVII ст. став тим міцним у професійному відношенні грунтом, на якому зросла і досягла блискучого розвитку львівська бароккова скульптура XVIII ст.

Зал 6
на головну сторінку

Дизайн і підтримка: Шостак і К0
2003 р. Щоденний Львів, e-mail