Друга половина XVI — перша половина
XVII ст. — період значного культурного піднесення на
Україні. Ця епоха характеризується кардинальними зрушеннями
в усіх сферах суспільного життя, на підставі
чого в мистецтвознавчій літературі вона дістала умовну
назву Українського Відродження.
Наступ феодально-католицької реакції, одним із проявів
якої була Брестська церковна унія, викликав рішучий
протест народних мас. Великі антифеодальні селянсько-козацькі
повстання відбулися вже в кінці XVI ст.
під проводом Косинського та Наливайка. В 1648—1654рр.
визвольну війну українського народу проти польсько-
шляхетського гніту очолив Богдан Хмельницький.
У цей час під впливом гуманістичних ідей, що панують
у Західній Європі, на Україні зростає національна
свідомість, намічаються зрушення в основах світоснриймання,
виникають і розгортають активну діяльність
перші братства, відходять у минуле церковно-схоластичні
погляди на людину й утверджується гуманістичне розуміння
її ролі в суспільстві. Всі ці обставини мають
вирішальний вплив на розвиток українського мистецтва
другої половини XVI ст. і насамперед— на процес
становлення портретного живопису на Україні.
Уже перші збережені на українських землях портрети
відбивають нове світовідчуття, нове ставлення до особистості.
В експозиції залу знаходяться два найраніші
портрети — Іоаниа Гербурта та Стефана Баторія.
Портрет Іоанна Гербурта, відомого дипломата, юриста
та історика, намальований темперою на дошці —
в традиціях іконопису. Він у значній мірі ще зберігає
характер середньовічного епітафійного зображення з властивим
йому сакральним призначенням.
Невідомий художник трактує фігуру Гербурта площинно.
Рельєф обличчя майже не розроблений, лише біля очей
несміливо прокладені тіні. Риси обличчя і форми
тіла відтворені з допомогою лінії. Колорит портрета
гранично скупий, суворо стриманий. Уклякла фігура подана
на зеленому тлі, що підкреслює застиглість, статуарність
пози, лаконізм силуету. На цьому фоні виділяється
мальований золотом і сріблом родовий герб Гербуртів.
Віршований напис, що частково зберігся, говорить про заслуги
Гербурта, які «роблять його безсмертним».
Зображення Гербурта є унікальним зразком перехідної
форми в становленні портретного жанру: в ньому ще
присутні архаїчні елементи культового портрета і
водночас проступають риси нової, гуманістичної культури з її
увагою до людини, до її земного життя і реальної
зовнішності. Велику подібність портрета з моделлю
підтверджує порівняння із скульптурним зображенням Гербурта
на його нагробку з костьолу в с. Скелівка (тепер —
експонат Львівської картинної галереї).
Уже зовсім світським за своїм характером є невелике
за розмірами, але сповнене значущості і величі
зображення польського короля Стефана Баторія. Реалістично
й стримано передано втомлене, немолоде обличчя,
карнація якого співставлена з червоною плямою верхнього
плаща (делії) і темним фоном. Портрет відносять до
мистецької спадщини львівського художника Войцеха
Стефановича, який малював короля під час його
перебування у Львові в квітні 1576 р., а пізніше зробив
декілька повторень. Представлена робота може бути одним
із цих варіантів. Напис свідчить, що він виконаний до
травня 1576 р.
Красномовним доказом широкого розповсюдження й
популярності портретного живопису у Львові в кінці
XVI ст. є те, що кандидат у майстри створеного в 1596 р.
малярського цеху повинен був серед інших завдань намалювати
контерфект - портрет моделі на весь зріст.
Львів з його давніми й самобутніми митецькими
традиціями відіграв важливу роль у розвитку портретного
живопису. Тут працювала ціла плеяда талановитих ху-
дожників: Войцех Стефанович (?—1588), Юзеф Шольц-
Вольфович (?—до 1602), Ян Шванковський (?—бл. 1602),
Павло Богуш (?—1605), Лавриш Пухальський (?—1611).
Федір Сенькович (?—бл. 1631), Микола Петрахнович-
Мороховський (?—бл. 1666). Вони, без сумніву, були
майстрами портретного живопису, але про цю сторону
їхньої діяльності відомо дуже мало. Свої роботи
художники підписували рідко, в зв'язку з чим більшість
збережених творів анонімна, а вияснення авторства—справа складна.
Старий український портретний живопис тісно пов'язаний
з іконописом, і не лише тому, що він «виділився»
з іконопису: і над іконами, і над портретами часто
працювали одні й ті ж майстри. Зв'язок мав, закономірно,
і зворотний характер: розповсюдження портретного
живопису відіграло значну роль у розвитку реалістичних
тенденцій в українському іконопису.
На утвердження портретного жанру мали також впливи
Західної та Центральної Європи, де в цей час надзвичайно
модними були парадні зображення придворних,
що породили й свій антипод—протобуржуазний бюргерський
портрет, характерний для північних країн.
Схрещення різноманітних мистецьких тенденцій привело
до вироблення на початку XVII ст. портрета універсального
типу, який служив для уславлення особи,
демонстрації древності роду, а з часом — виявлення
властивостей людської індивідуальності. Львівський портрет
XVII ст. відрізнявся своєрідним демократизмом у
відборі і виражальних засобів, і моделей.
Олеська збірка портрета унікальна за кількістю творів,
хронологічною широтою та багатством різновидів.
Розділ робіт першої половини XVII ст. відкриває
збережений у фрагменті портрет Софії Мстиславської (роки
створення — 1602—1605) — один з небагатьох відомих
на Україні оригіналів жіночих зображень того часу.
У XVIII ст., коли жорсткий і «примітивний» живопис
портрета перестав задовольняти нащадків, він був
грунтовно перемальований. Реставратори галереї з-під шару
фарб відкрили первісне зображення Софії, що добре
збереглося.
До першої чверті XVII ст. відносять портрет переяславського
старости Івана Жевуського. Композиція —
поясне зображення на витягнутому по горизонталі полотні—дозволяє
припустити, що спочатку це був великий портрет у повний зріст
моделі; пізніше його обрізали, можливо, через поганий стан збереження.
Відчуття урочистості, парадності надає масивна червона
пляма одягу, що домінує в композиції; обличчя не
позбавлене характерності, проте трактування рук відзначається схематизмом.
Портрет становить значний інтерес: він може бути
зв'язаний з живописом Подніпров'я.
В іншому ключі створений у 1619 р. портрет львів'янина Яна Барановського, виходця з міських низів, який
здобув освіту в Краківському університеті і згодом став
доктором мистецтв та філософії. Тут насамперед помітна
увага художника до внутрішнього світу особи: за
допомогою колориту, пози, виразу обличчя він передає
настороженість, замкнутість Барановського, підкреслену
жестом рук, що закривають книгу. Скромний натюрморт
на столі виказує, що перед нами вчений. У вирішенні о
бразу помітний вплив північноєвропейського мистецтва.
До кращих експонатів музею належить створений
близько 1620 р. портрет тодішнього власника замку Івана
Даниловича (зал 6). Вишуканий колорит твору побу-довании
на співставленні світлих плям рук та голови, оточеної
сріблястими хвилями волосся й бороди, темного
оливкового фону та взористих жупана і котари. Прекрасно,
об'ємне проліплене обличчя, вільною живописною технікою
відзначається все полотно. Досвідчений
майстер передає тонкий інтелект, внутрішнє благородство
портретованого. Портрет Даниловича,
як вважають дослідники, належить пензлеві одного з найбільш відомих
художників Львова першої третини XVII ст. Федора
Сеньковича.
Експозиція відбиває дальший інтенсивний розвиток
скульптури, зокрема дерев'яної. Як і раніше, вона тісно
пов'язана з архітектурою — інтер'єрами культових споруд,
для яких була призначена.
Разом з тим скульптура XVII ст. у значній мірі позбулася
фронтальності, застиглості, в ній більше руху,
внутрішньої енергії.
Початком XVII ст. датується скульптура «Юнак з
мандоліною», фрагмент монументальної композиції із
с. Лановичі. В граціозній фігурі юнака криється динаміка,
що проступає у ледь відхиленому назад корпусі, висунутій
уперед лівій нозі, м'якій грі складок одягу, майже
непомітному нахилі голови до злегка опущеного плеча.
Мінливий настрій відбивається і в усмішці, що зненацька розсуває уста.
Художній напрямок — маньєризм, що охоплює в цей
час країни Європи (а надто його північний варіант), мав
великий вплив на львівську скульптуру. Риси маньєризму
простежуються і в названому творі.
Маньєризм поширювався різними шляхами. Один з
них — діяльність на Львівщині іноземних, насамперед
північноєвропейських майстрів. Найбільш відомим серед
них був німець, син художника, Іоанн Пфістер (1573—
бл. 1642). Він приїхав до Львова з Вроцлава уже зрілим
майстром і осів тут назавжди. Чимало працював Пфістер
і в Бережанах на Тернопільщині, де виконував замовлення
родини Сенявських, та у Тарнові (ПНР).
Експонована статуя св. Єлизавети (1630-ті роки)
створена Пфістером в останній період його життя.
Маньєризм відбився у надмірно витягнутих пропорціях тіла,
витонченості, аристократичній постановці голови, рухові
рук, примхливому ракурсі фігури. Не виключено, що
в скульптурі передано портретні риси однієї з Сенявських — Єлизавети.
Високий мистецький рівень різьби по дереву в XVII ст.
став тим міцним у професійному відношенні грунтом, на
якому зросла і досягла блискучого розвитку львівська
бароккова скульптура XVIII ст.
|